پيام هاي امام خميني خطاب به ملت ايران

 23-21 بهمن 1357


پيام امام خميني ايران درباره لغو حكومت نظامي
تاريخ: 57/11/21

بسم الله الرحمن الرحيم
ملت شجاع ايران!! اهالي محترم تهران بطوري كه مي دانيد اينجانب بنا دارم كه مسائل ايران بطور مسالمت آميز حل شود، لكن دستگاه ظلم و ستم چون خود را به حسب قانون محكوم مي بيند، دست به جنايت زده و در شهرهاي گرگان و گنبدكاووس به مردم شجاع مسلمان حمله كرده و كشتار نموده است و در تهران لشگر گارد بطور ناگهاني به نيروي هوائي كه به ملت پيوسته است، حمله نموده و نيروي هوائي به كمك مردم شجاعانه آنان را شكست داده اند. من اين تعرض غيرانساني و عمل گارد را محكوم مي كنم، اينان با اين برادركشي مي خواهند دست اجانب را در كشور ما باز نگهدارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند، من با آن كه هنوز دستور جهاد مقدس نداده ام و نيز مايلم تا مسالمت حفظ و قضايا موافق آراي ملت و موازين قانون عمل شود، لكن نمي توانم تحمل اين وحشيگري ها را بكنم و اخطار مي كنم كه اگر دست از اين برادركشي بر ندارند و لشگر گارد به محل خودش برنگردد و از طرف مقامات ارتشي از اين تعديات جلوگيري نشود، تصميم آخر خود را به اميد خدا مي گيرم و مسئوليت آن با متجاسرين و متجاوزين است. من از مردم شجاع تهران مي خواهم در صورتي كه قواي متجاوز عقب نشيني كردند، با حفظ آمادگي و هوشياري از خدعه دشمن، آرامش و نظم را حفظ كنند ولي مجهز و مهيا براي دفاع از اسلام و قوانين مسلمين باشند. اعلاميه امروز حكومت نظامي خدعه و خلاف شرع است و مردم به هيچ وجه به آن اعتنا نكنند. برادران و خواهران عزيزم! هراسي به خود راه ندهيد كه به خواست خداوند تعالي حق پيروز است. از خداوند تعالي پيروزي ملت اسلام را خواهانم.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
روح الله الموسوي الخميني

پيام امام خميني به ملت ايران
تاريخ: 57/11/22

بسم الله الرحمن الرحيم
ملت شجاع ايران! خواهران و برادران آگاه تهران! اكنون كه به خواست خداوند متعال پيروزي نزديك است و نيروي ارتش عقب نشيني و عدم دخالت خودشان را در امور سياسي ابراز و پشتيباني خودشان را از ملت اعلام كرده اند، ملت عزيز و شجاع با كمال مراقبت از اوضاع و در عين حفظ آمادگي براي دفاع احتمالي در صورتي كه نيروي ارتش به پادگانهاي خود رفته اند، آرامش و نظم را حفظ نمايند.
اگر اخلالگران بخواهند با آتش سوزي و خرابكاري فاجعه به بار آورند، آنان را به وظيفه شرعي و انسانيشان آگاه گردانند و نگذارند اين قبيل كارها موجب هتك حرمت ملت شود و به سفارتخانه ها حمله نكنند و اگر خداي نخواسته ارتش باز به ميدان آمد، واجب است آنان را با شديدترين وجه دفع كرده با تمام نيرو و قدرت از خود دفاع نمايند.
اينجانب به امراي ارتش اعلام مي كنم كه در صورت جلوگيري از تجاوز ارتش و پيوستن آنان به ملت و دولت قانوني ملي اسلامي، ما آنان را از ملت و ملت را از آنان مي دانيم و مانند برادران با آنان رفتار مي نمائيم.
از خداوند متعال پيروزي مردم دلاور ايران را خواستارم.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
روح الله الموسوي الخميني

پيام امام خميني خطاب به ملت ايران
تاريخ: 57/11/22

بسم الله الرحمن الرحيم
ملت مسلمان و قهرمان و مبارز ايران! در اين لحظه حساس كه به لطف خداوند تعالي مبارزات قهرمانانه شما سدهاي استبداد و استعمار را يكي پس از ديگري مي شكند و انقلاب اسلامي شما شكوفه ها و ميوه هاي خود را آشكار مي سازد، لازم مي دانم ضمن اظهار تشكر و قدرداني از يك يك شما برادران و خواهران چند نكته را يادآوري نمايم: شما در جريان مبارزات گذشته رشد اسلامي و انقلابي خود را آشكار كرده ايد و اكنون بيش از پيش لازم است كه اين رشد را به جهانيان نشان دهيد تا جهانيان بدانند مردم مسلمان ايران مي توانند بدون قيمومت اين و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمايند. لهذا از شما مي خواهم كه اولا مانع آشوب و هرج و مرج بشويد و نگذاريد آشوبگران مغرض به عملياتي از قبيل غارت، آتش سوزي، مجازات متهمان و از بين بردن آثار علمي و فني و صنعتي و هنري و اتلاف اموال عمومي و خصوصي دست بزند. دشمن براي خراب كردن چهره نهضت از طريق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در ميان توده مسلمان دست به چنين كارها مي زنند تا نهضت ما را ارتجاعي و وحشيانه قلمداد نمايند. من اكيدا اعلام مي كنم كه هر كس دست به چنين عملياتي بزند از جامعه انقلابي ملت مطرود و در پيشگاه خداوند متعال مسئول است.
ثانيا توجه داشته باشيد كه انقلاب ما از نظر پيروزي بر دشمن هنوز به پايان نرسيده است. دشمن از انواع وسايل و دسائس بهره مند است و توطئه ها در كمين ماست. تنها هوشياري و انضباط انقلابي و اطاعت از فرمانهاي رهبري و دولت موقت اسلامي است كه همه توطئه ها را نقش بر آب مي سازد. ثالثا افرادي از دشمن كه به عنوان اسير در اختيار شما قرار مي گيرند هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهيد. همچنان كه سنت اسلامي است به اسيران محبت و مهرباني كنيد و البته دولت اسلامي به موقع آنها را محاكمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد كرد.
از همه شما برادران و خواهران عزيزم مي خواهم كه با دولت موقت انقلابي اسلامي كه وارث يك سلسله خرابي هاي دولتهاي فاسد گذشته است همكاري نمائيد تا به حول و قوه الهي هر چه زودتر با همكاري يكديگر ايران اسلامي آباد و آزاد را مورد غبطه جهانيان بسازيم.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
روح الله الموسوي الخميني

پاسخ امام خميني به استفتاي گروهي از افراد نيروهاي مسلح درباره عدول از سوگند
57/11/22

استفتا از محضر حضرت آيت الله العظمي نائب الامام خميني
مسلما خاطر مبارك از اين سنت معموله مستحضر است كه همه افراد ارتش در موقع اخذ سردوشي يا اخذ درجه، در مورد حفظ تاج و تخت رژيم سلطنتي به خداوند و قرآن كريم قسم ياد مي كنند، مستدعي است نظر و فتواي خودتان را در مساله عدول از اين قسم و پيوستن به نهضت عظيم اسلامي بيان فرمائيد.
از طرف جمعي از افراد نيروهاي مسلح
فتواي امام:
بسمه تعالي قسم براي حفظ قدرت طاغوتي صحيح نيست و مخالفت با آن واجب است و كساني كه اين قسم خورده اند بايد به خلاف آن عمل كنند.
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح الله الموسوي الخميني

پيام امام خميني به ملت ايران
تاريخ: 57/11/23

بسم الله الرحمن الرحيم
ملت معظم ايران! اهالي سلحشور تهران!
در اين موقع كه پيروزي نهائي ملت عزيز نزديك است، لازم است به تذكرات زير به طور تكليف شرعي الهي و تعهد ملي توجه نمايند، متخلف از آن مخالف خداوند تعالي و خائن به كشور و نهضت اسلامي است.
اكنون كه دستگاه ديكتاتوري و ستمكاري برچيده شد، بايد از هر نوع خرابكاري و چپاول و آتش سوزي و ظلم احتراز شود و بر عموم است كه از اينگونه اعمال غير اسلامي و غير انساني به شدت جلوگيري نمايند. آنان كه دست به اين اعمال وحشيانه مي زنند خائن به مملكت و مخالف نهضت اسلامي هستند.
بايد ملت تا برقراري نظم از طرف دولت موقت، نظارت در حفظ مراكز عمومي از قبيل وزارتخانه ها و بانك ها و ديگر مراكز دولتي و ملي بنمايند و اموال ملت را نگذارند هدر برود. ملت عزيز! نگذاريد بدخواهان منعكس كنند كه با به هم خوردن رژيم فاسد، هرج و مرج و خرابكاري جاي آن را گرفته است.
به فرصت طلباني كه مي خواهند با ماسك انقلابي از رژيم منقرض پشتيباني كنند و نهضت را بدام نمايند، مهلت فعاليت ندهيد و ملت مسلمان بايد ابتكار را به دست بگيرد.
ماموريني كه از طرف جناب آقاي نخست وزير اسلامي ماموريت دارند، سربازان انقلابند و بايد با آنان همكاري كنيد و اگر مخالفين مردم مسلمان خواستند كارشكني كنند از آنها جلوگيري كنيد. لازم است مردم هر چه زودتر از خيابان ها به مساجد و مراكز اجتماع بروند و به فرموده علماي اعلام و خطباي محترم گوش دهند و بر علماي اعلام و خطباي بلاد است كه به مساجد و مراكز عمومي تشريف برده و مردم را دعوت به صلاح و سداد كنند و از اعمال خلاف شرع و خلاف مسير نهضت به شدت جلوگيري نمايند و با بياني رسا مردم را از هرج و مرج و خرابكاري باز دارند و حكم شارع مقدس را ابلاغ نمايند.
اكنون كه قواي انتظامي از قبيل ارتش و ژاندارمري و شهرباني به ملت پيوسته اند، بر عموم ملت لازم است كه به هيچ وجه تعرض به آنان نكنند و آن را چون برادر نگهداري كنند و بر علماي اعلام است كه مردم را ارشاد كنند كه از قواي انتظامي كه تحت لواي حكومت اسلامي آمده اند، حمايت نمايند.
والسلام عليكم ورحمه الله و بركاته
روح الله الموسوي الخميني

پيام امام خميني به ملت ايران
تاريخ: 57/11/23

بسم الله الرحمن الرحيم
من از ملت شريف و مبارز ايران تشكر مي كنم. من از اين وحدت كلمه اي كه بين اقشار ملت بوجود آمده است سپاسگزاري مي كنم. من به اين پيروزي كه از براي ملت ايران پيدا شده است تبريك مي گويم. بايد ملت ايران بداند كه اين انقلاب ايران با ساير انقلاباتي كه در دنيا واقع شده است فرق دارد. اين انقلاب از باب اينكه انقلاب اسلامي و انساني بود ضايعات كمي به بار آورد. در انقلاباتي كه در دنيا واقع شده است ضايعات بسيار زياد بوده است و ما بحمدالله با كمي ضايعات به پيروزي بزرگ نايل شديم. يك شاهنشاهي ظالم دو هزار و پانصد ساله را شما ملت ايران با مشت و با همتي بزرگ و ايماني راسخ سرنگون كرديد و توجه به پشتيباني هايي كه از او مي شد نكرديد.

خداوند شما را پايدار نگه دارد. خداوند اسلام را عظمت بدهد. پيروزي شما پيروزي بزرگ اسلام است و از اين به بعد توجه بسياري از امور لازم است كه عمده آن توجه به حفظ وحدت كلمه است. ما در بين مبارزه هستيم و باز محتاج به وحدت كلمه هستيم، باز بايد همه اقشار با هم برادروار و در كنار هم آماده باشند براي مبارزه و جلوگيري از تشتتات و اختلافات. اگر خداي ناخواسته اختلافات پيدا شوند، معلوم نيست كه ما به پيروزي نهايي برسيم. من به همه ملت توصيه مي كنم كه به همين نحو كه تاكنون به وحدت كلمه خودشان ادامه داده اند از اين به بعد هم ادامه دهند. همين طور كه حس انسانيت و مليت و اسلاميت در آن ها بيدار شده، آن را بيدارتر نگه دارند و نگذارند اين شعله الهي خاموش شود. تمسك به اسلام و حبل متين اسلام و قرآن كريم و امام اعظم امام عصر سلام الله عليه بكنند و با همت والاي خود تمام مشكلات را رفع كنند.

ملت عزيز من! اشكالات و مشكلات زياد است و ما وارث يك مملكت آشفته هستيم. مملكت ما را خراب كرده اند و رفته اند و ما وارث يك مملكت مخروبه هستيم. بايد به خواست خدا تمام ملت براي ساختن ايران قيام كند. ايران يك مملكت زلزله زده، يك مملكت اجنبي زده و يك مملكت دشمن زده است. اينك ما بايد ايران را بسازيم، از نو بسازيم ولي مشكلات دارد، مشكلات فقط با دولت رفع نمي شود، مشكلات با يك قشر يا دو قشر از ملت رفع نمي شود. همه ملت بايد دست به هم دهند و هر كس در هر شغل، مقام و مكاني كه هست، دست به دست ملت بدهد و با هم اين بناي جديد را به پايان برسانيم و يك ملت جديد و يك دولت جديد و يك بناي جديد كه همه اسلامي باشد و همه انساني باشد ما از سر بنا كنيم.

ما بايد متوجه باشيم كه در چنين روزي كه روز انقلاب است دست هاي خائن و غير منزه در كار است و ممكن است خيانتكارها بخواهند بين شما تشتت بيندازند، بايد جدا از خرابكاري اجتناب و مراقبت كنيد كه اگر كساني خواستند خرابكاري و آدمكشي كنند يا به مراكز دولتي و ارتشي و كاخ ها و ديگر جاها حمله نمايند بايد مانع بشويد چون ايجاد تشتت خواهد كرد. اينها به اسلام و مملكت اسلامي خيانت است و بايد از اين قبيل خيانت ها جلوگيري شود. بايد تمام اسلحه هايي كه در دست مردم است جمع شوند. هر كس اسحه اي پيدا كرد بايد به مسجد محله خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحويل بدهد و بعد اين اسلحه ها از مساجد به كميته آورده مي شود و كميته اين اسلحه ها را در اختيار سربازان اسلامي كه براي دفاع از اسلام و مسلمين تدارك ديده شده مي گذارد. فقط بايد اين سربازان مسلح باشند و ديگران نيازي به اسلحه ندارند. تسليحات بايد زير نظر كميته باشد. توجه داشته باشيد كه اسلحه فروشي حرام است، مال غير است، مال ملت است، نه كسي بايد بخرد و نه كسي بايد بفروشد. كساني كه خريده اند بايد اسلحه ها را به مساجد يا كميته برگردانند. اين اسلحه ها ذخاير ملت هستند، نبايد از بين بروند و اگر اشخاصي را ديديد كه مي خواهند اين اسلحه ها را ببرند جدا ممانعت كنيد و نگذاريد كه اسلحه ها دست افراد منحرف بيفتد، نگذاريد اسلحه ها دست دشمن ملت و دشمن اسلام بيفتد. همه ما موظفيم و تكليف شرعي در اين زمينه داريم. امروز حساسترين روزهايي است كه بر اسلام و مسلمين مي گذرد، بايد همه مواظب باشيد و نگذاريد كه دشمن در صفوف شما وارد شود و نگذاريد اين اسلحه ها دست دشمن بيفتد و اگر خواستند به جاهايي كه اسلحه در آن جاست حمله كنند موظفيد كه عموما مخالفت كرده و دست آنها را كوتاه سازيد. همچنين بايد اگر اسلحه اي در دست مردم عادي ديديد آنها را هدايت كنيد كه اسلحه ها را تحويل دهند و اگر مطلع شديد كه در دست اشخاصي اسلحه هست و نمي خواهند بدهند مكلف هستيد كه اسم و آدرس آنها را به كميته بدهيد تا تكليف آن ها هم روشن شود. به اين مطلب بايد در سرتاسر ايران توجه شود. يك مطلب ديگر اينكه بايد از اين آشفتگي ها و تظاهرات خودداري كنيد، شلوغكاري نشود، مردم خيال نكنند اينك كه پيروز شده اند بايد شلوغكاري كنند. بايد با نظم و ترتيب و انسانيت و اسلاميت رفتار كنيد و به دنيا بفهمانيد كه شما ملت مسلم به حقايق اسلام آگاهيد و به دستورات اسلام پايبند هستيد. بايد از اينگونه چپاولگري ها جدا احتراز كنيد. علماي اسلام مكلف شرعي هستند كه مردم را از اينگونه اغتشاشات باز دارند و نگذارند مردم به اشخاص و مراكز هجوم آورند. بايد علماي اسلام كه راهنماي مردم هستند مردم را در اين لحظات حساس راهنمايي كنند و نگذارند كه اختلافاتي و اغتشاشاتي در مملكت واقع بشود.

حالا روزي است كه بايد مملكت حفاظت شود. در هر شهر و محله اي بايد با نظر علما و معتمدين كميته هايي تشكيل بشود و حفاظت از شهرها را به عهده بگيرد، بايد به مراكز شهرباني و ژاندارمري و ارتشي حمله نشود اينها ديگر برگشته اند و از خود ما هستند، ارتش و ژاندارمري و شهرباني از خود ما هستند، تمام قواي انتظامي از ما و ما از آنها هستيم، همه هوادار اسلام هستيم.

در خصوص همافران هم سفارش مي كنيم كه اينها جوانهايي هستند كه در موقع حساس به ما كمك كردند و زحمت كشيدند و با ملت همبستگي اعلام كردند همه نيروها را بايد حفظ كنيد. ما با مسلمين اهل تسنن يكي هستيم، واحد هستيم كه مسلمان و برادر هستيم. اگر كسي كلامي بگويد كه باعث تفرقه بين ما مسلمان ها بشود، بدانيد كه يا جاهل هستند يا از كساني هستند كه مي خواهند بين مسلمانان اختلاف بيندازند. قضيه شيعه و سني اصلا در كار نيست، ما همه با هم برادريم. اقليتهاي مذهبي هم خاطرجمع باشند كه ما اطمينان مي دهيم به آنها كه در اين مملكت زندگي عادلانه و مرفهي خواهند داشت و مورد پشتيباني ما هستند. اسلام از اهل ذمه پشتيباني مي كند. اگر كساني چيز ديگري مي گويند براي تفرقه انداختن است. فقط خرابكارها بايد بدانند كه اين خرابكاريها خيانت به ملت و مملكت است، دست از خرابكاري بردارند و زير دولت اسلام و كلمه لا اله الا الله باشند. آنها چه مي خواهند جز اينكه همه مردم درجه سه و زارع و كارگر همه مرفه باشند ما همه اينها را تامين خواهيم كرد. من از همه اقشار ملت تمنا دارم كه اينك وقت غارتگري و اختلاف نيست. اينك بايد همه شما با جديت اين نهضت شريف را به آخر برسانيد. خداوند با شماست. خداوند همه شما را حفظ كند.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
روح الله الموسوي الخميني


منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامي